1. Spotify ja "Fanien kuuntelulistalla"
Spotify analysoi musiikin ja sen kuuntelijat ja luo "samankailtaiset artistit" listauksia vuosien statistiikalla artistien sivuille. Kun kuuntelet omia suosikkiartisteja voit heidän kauttaan löytää samankaltaisia artisteja lisää "fanien kuultelulistalla" osiossa. Spotify on suunniteltu saamaan sinut koukkuun sen kuunteluun, joten kannattaa ehdottomasti hyödyntää tätä ominaisuutta kun etsit itsellesi uutta kuunneltavaa tai treenattavaa. 2. Tuttu biisi, uusi versio Vanhoista hiteistä löytyy uusia versioita pilvin pimein Youtubesta. Haluatko puhaltaa uutta tuulta vanhan kappaleen purjeisiin? Kannattaa tutustua esim. Post Modern Jukeboxiin, sillä he tekevät vintage-versioita nykypäivän hiteistä. 3. Vaihda kieltä Oletko laulanut pitkään englanninkielisiä kappaleita? Nyt voisi olla hyvä aika tutkia millaisia biisejä olisi tarjolla suomeksi tai ruotsiksi! Tämä tuo uutta ulottuvuutta treeneihin ja ehkäpä esimerkiksi tulkinnan kannalta voi olla mielenkiintoista laulaa omalla kotimaisella kielellä välillä. 4. Improvisaatiolla uutta tuttuun kappaleeseen Improvisaatiolla saat ravistettua laulun uusille urille todella tehokkaasti! Miten paljon kappaleen tutusta melodiasta ja rytmiikasta voi poiketa? Miltä kappale kuulostaisi eri genressä laulettuna? Tai ihan täysin eri moodissa kuin yleensä? Voisitko laskea tai nostaa sävellajia? 5. Youtube Kun kerran Youtubeen sukeltaa, sinne voi paikoittain hurahtaa tunti jos toinenkin. Etsi lempiartistisi Youtubesta ja ala selata viereen tulevia ehdotuksia valkaten uusia kappaleita ja itselle tuntemattomia artisteja. Tämä vie aikaa mutta et ikinä arvaakaan miten paljon uutta tätä kautta löytyy. 6. Spotifyn soittolistat Tutustu millaisille soittolistoille kaltaisesi laulajat tai ihailemasi laulajat ovat päätyneet. Voit myös aloittaa oman soittolistan, lisätä sinne 10-20 kappaletta ja Spotify alkaa ehdottamaan linjaan sopivia kappaleita. Lauluniloa ja nähdään tunneilla! Olen kehittänyt tarjontaani palvelemaan paremmin laulajia ja puhujia eri tarpeilla. Sen vuoksi jatkossa minulta voi varata joko 45 min tai 60 min pituisia laulutunteja ja valmennuksia erilaisina paketteina.
45 minuutin laulutunnilla voimme käydä läpi kappaletta ja sen tulkintaa, teknisiä haasteita ja esimerkiksi tutustua millainen sinun ominainen saundi tulisi parhaiten esiin siinä. Päätämme, kuten tähänkin asti, tunnin alussa mihin keskitymme tänään ja räätälöin tunnin sinun toiveidesi mukaan. 60 minuutin laulutunnilla voimme työskennellä syvemmin biisin sisällä ja halutessasi ehdimme käsittelemään tämän lisäksi myös artistiuttasi, esiintymistä tai esimerkiksi äänentoistoa. Tässä on uusi hinnasto: 45 min laulutunti / puhetunti 58€ 5 x 45 min laulutuntipaketti 276€ 10 x 45 min laulutuntipaketti 522€ 60 min laulutunti / puhetunti 71€ 60 min paritunti 95€ 5 x 60 min laulutuntipaketti 337€ 10 x 60 min laulutuntipaketti 639€ Viiden kerran paketissa alennus on 5% ja se on käytettävä 3 kk sisällä ostopäivästä. Kymmenen kerran paketissa alennus on 10% ja se on käytettävä 6 kk sisällä ostopäivästä. Kaikki hinnat sisältävät alv 24%.
Pomodoro -tekniikka
Valitse esimerkiksi kolme asiaa, jotka tekemällä tänään olet lähempänä tavoitteitasi. Kirjoita ne ylös. Aseta ajastin esim 25 minuuttiin tai 15 minuuttiin ja työstä yhtä asiaa kerrallaan. Näin fokus säilyy ja sinulla on selkeä aikajana työllesi. Tauot pitävät mielen virkeänä ja aikaraja auttaa keskittymään. Mel Robbinsin 5 sekunnin sääntö Aivojen toimintaikkuna on vain viisi sekuntia ja sen jälkeen mieleen alkavat tulemaan kaikki ajatukset miksi asiaa ei pitäisi tehdä tai miksi johonkin ei pitäisi ryhtyä. Laskemalla taaksepäin 5, 4, 3, 2, 1 ja yksinkertaisesti aloittamalla tekemään aivot eivät laita ehdi heittämään kapuloita rattaisiin ja sinusta kuoriutuu henkilö joka tekee, vaikka ei huvittaisikaan. Olet laulaja, joka sitoutuu harjoitteluunsa. Tärkeintä on vain aloittaa. Aloita kappaleella, joka saa sinut innostumaan Jos otat heti esiin hankalimman kappaleen, joka on työn alla, edessäsi on tuskaiset treenit. Energiataso ja mieli vaikuttaa kaikkeen! Aloita hyvän fiiliksen biisillä ja etene sitten alueelle, jossa sinulla on treenattavaa. Muista myös päättää treenit hyvällä fiiliksellä. Päästä irti täydellisyyden tavoittelusta ja opi itsestäsi Harjoitusten ei tarvitse olla täydellisiä, sillä kaikki päivätkään eivät olet täydellisiä Silloin oppii kaivamaan itsestään esille tekijän, laulajan ja esiintyjän myös silloin kun et ole parhaimmillasi. Tämä, jos mikä, on kullan arvoinen taito. Luo back up plan Tee soittolista fiilistä nostattavista biiseistä tai artisteista, lähde ulos lenkille ja kuuntele! Aktivoi dopamiinintuotantosi ja luo itsellesi hyvä fiilis. Joskus on tärkeää siirtää huomio pois omasta itsestä ja antaa hyvän olon tulla. Mikä on sinun keinosi pysyä motivoituneena?
Huolimatta siitä haluaako Madonnaksi Madonnan paikalle vai olla Populuksen karaoke-illan kuninkaallinen, kaikkia laulajia yhdistää halu oppia uutta ja löytää uusia puolia itsestään sekä omasta äänestään. Oli siis tavoitetaso mikä tahansa, tunneille tullaan kehittämään uusia tapoja käyttää sekä vahvistaa omaa ääntä ja tuoda omaa persoonaa esiintymiseen, viestintään ja tulkintaan. Tällä aihealueella vain taivas on rajana. Ainoa asia, jossa on ehdoton oikea ja väärä on se, että laulaminen tai puhuminen ei saa sattua. Uusia tuntemuksia tulee väistämättä, mutta sattua ei saa.
Laulunopettajan tärkein tehtävä on luoda turvallinen ympäristö, jossa uskalletaan kokeilla omia rajoja sekä uusia työkaluja, testata uutta laulutekniikkaa tai tehdä hullulta kuulostavia mielikuvaharjoituksia oikean saundin löytämiseksi. Laulutunneilla on tarkoitus inspiroitua omasta äänestä ja sen mahdollisuuksista astumalla myös oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Faktahan on se, ettei omaa ääntä pysty kehittämään eteenpäin ilman, että kokeilisi uusia työkaluja ja tekniikoita. Jos jatkaa samalla tavalla kuin tähänkin asti, voi vaan vahvistaa jo opittua tekniikkaa. Kun ääni kehittyy ja kuuntelee erilaista musiikkia, myös omat tavoitteet elävät siinä samassa prosessissa. Aikaisemmin tavoitteena on voinut olla selkeästi esimerkiksi äänialan kehittäminen ja oman tuen hahmottaminen. Kun kehitystä tulee aletaan keskustelemaan aiheista kuten tulkinta, viestin välittäminen, nyanssien tuominen laulusaundiin ja miten lainabiisin saisi kuulostamaan omalta. Meillä kaikilla laulajina on omat tavoitteemme ja mitä enemmän opimme omasta äänestämme, sitä enemmän tiedämme mitä haluamme tai emme halua. Myös kappaleiden genre asettaa väistämättä tavoitteita meille laulajina. Esimerkiksi hevissä säröefektejä käytetään paljon, popissa ja r’n’b:ssä taasen voisi olla kätevää osata esimerkiksi ornamentaatioita ja vibratoa. On luonnollista, että matkan varrella omat tavoitteet muuttuvat, tarkentuvat tai saavat uusia ulottuvuuksia. Mitä pidempään harjoittelemme, mitä monipuolisemmin musiikkia kuuntelemme ja mitä enemmän eri saundeja testaamme, oma korva harjaantuu ja oma musiikillinen kirjasto kasvaa. Kun tutkii oman äänen mahdollisuuksia voi inspiroitua löytämään itsestään uusia puolia, joita ei välttämättä edes tullut ajatelleeksi vuosi tai kaksi sitten. Tämän vuoksi on tärkeää asettaa tavoitteita, mutta myös antaa niiden elää. Eli kyllä, voit ja sinun myös kuuluu muuttaa tavoitteitasi laulajana. Laulun iloa! Uuden kappaleen opettelu on jännittävää, ihanaa ja erittäin palkitsevaa. Ajoittain se voi olla myös hieman turhauttavaa, varsinkin jos yrittää kopioida levyn laulusaundin ja -tyylin tarkasti sanasta sanaan. Levyllä laulu kuulostaa helpolta ja siinä on paljon erilaisia nyansseja sekä laulumoodeja tasapainossa. Laulu kuulostaa yhtenäiseltä koko kappaleen. Miksi sitten kotona kappaletta harjoitellessa laulaminen tuntuu hankalalta ja/tai kurkku käheytyy harjoittelun päätteeksi? Syitä voi olla monia mutta keskitytään tällä kertaa äänenvoimakkuuteen. Studiossa laulajaa laulatetaan ja häneltä otetaan useita ottoja, joista kootaan se yksi otto, jossa on kaikkien versioiden "parhaat palat". Laulun jälkituotannossa ääntä voidaan muokata todella paljon: lauluun lisätään kompressori tai kaksi, säädetään EQ:ta, tasoitellaan äänenvoimakkuutta kautta raidan sana sanalta, korjataan virettä ja mahdollisesti vielä muokataan äänenväriä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että laulua siloitellaan niin, että korkealla äänenvoimakkuudella kohdat kuulostavat tasapainoisemmilta kokonaisuuteen nähden ja hiljempaa, jopa kuiskaten, lauletut kohdat tulevat esille paremmin. Kysymys kuuluu siis, miksi äänenvoimakkuus on tärkeää huomioida? Silloin kun harjoittelemme uutta kappaletta on tärkeää tiedostaa se, että akustisesti laulaessa on täysi mahdottomuus saada kuiskauksen kaltainen laulu sekä kertosäkeen voimalla laulettu metallinen saundi kuulumaan yhtä vahvasti. Jos ääntä alkaa puskemaan tai korkeita ja voimakkaita ääniä ei tue tarpeeksi, voi ääni kuulostaa kireälle, epävireiselle tai se voi alkaa käheytymään. Livenä laulamiselle ja studiolaululle on omat tekniikkansa ja usein samasta biisistä saattaakin joutua harjoittelemaan kaksi eri versiota. Tämä on toki tietyissä tilanteissa genresidonnaista. Myös live-konserteissa laulumikrofoniin voidaan laittaa kompressointi päälle. Tämä tarkoittaa sitä, että hiljaiset osuudet tulevat reaaliaikaisesti kovempaa ja voimakkaammat lauluosuudet sitten vastavuoroisesti hieman hiljempaa. Isoissa tuotannoissa myös voidaan ohjelmoida kaikuja, efektejä ja autotunea raidalle Alla hyvä esimerkki siitä, miltä sama kappale kuulostaa levyllä ja a capellana (silti editoituna):
Ero on suuri, eikö vain? Tämän vuoksi, jos mahdollista, kuuntele aina mahdollisimman akustisesti nauhoitettu live-veto levyversion ohella. Näin kuulet muutokset mm. äänenvoimakuudessa ja mahdollisesti voit myös havainnoida mikrofonitekniikkaa. Itse pidän erityisesti hieman rujommista ja simppeleistä yhden mikin tekniikalla nauhoitetuista laulu ja kitara äänityksistä: ne ovat usein melko autenttisia. Mukavia hetkiä uusien laulujen oppimiseen ja tervetuloa laulutunneille!
1. Jos ääni on maassa, älä kuiskaa vaan puhu normaalisti
Kuiskaaminen ei säästä ääntä. Päinvastoin, kannattaa puhua normaalilla äänellä ja kiinnittää huomiota tekniikkaan ja tukeen myös puhuessa. Hengitys- ja tukiharjoitukset ovat loistava keino pitää ääni kiinteänä ja vahvana. Äänilepo tietysti olisi se paras mahdollinen vaihtoehto. 2. Yritä vastustaa rykimisen tarvetta, tämä vain lisää limantuotantoa Rykiessä äänihuulien limakalvoilta irtoaa limaa, joka itsessään ei ole vaarallista. Liiallinen voimakas rykiminen voi kuitenkin ärsyttää äänihuulien limakalvoja ja lisätä limantuotantoa. Liiallisesta limasta voi päästä eroon kevyesti hyräilemällä tai esim. nielaisemalla kun nenä ja suu on suljettuna. Tämä luo alipaineen, joka imaisee ylimääräisen liman. 3. Juo vettä Näin pidät nestetasapainosi kunnossa ja limakalvot kosteina. Yleisesti ottaen juomme muutenkin aivan liian vähän vettä, joten nyt sinulla on todella hyvä syy kantaa vesipulloa mukana. 4. Höyryhengitä Höyryhengitys vie kosteutta äänihuuliin ja voit halutessasi lisätä kuumaan veteen kamomillaa tai muita yrttejä. Kokeilemalla löydät itsellesi parhaan yhdistelmän. Muista pitää höyryhengityksen jälkeen n. 30 minuuttia äänilepoa, jotta saat höyryhengityksestä kaikki tehot irti. 5. Pidä silmällä alkoholin kulutusta Alkoholi laajentaa verisuonia ja tämä voi vaikeuttaa laulamista. Kun äänihuulten limakalvojen verisuonet laajenevat, myös äänihuulet turpoavat hieman. Tämä voi hankaloittaa ylä-äänien tuottamista. 6. Pidä äänilepoa silloin kun mahdollista Kurkun kuromista kannattaa välttää myös silloinkin kun et laula tai puhu. Rentoudu, hengitä syvään ja pidä mielessä ajatus avonaisesta kurkusta sisään- ja uloshengityksen aikana, jottei kurkkua ympäröivät lihakset ala kiristämään. 7. Pue lämpimästi päälle Ei tainnut yllättää? Vähintäänkin lämpimät kengät ja kaulaliina kannattaa pitää aina mukana. Mitkä ovat sinun suosikkikeinosi pitää itsestäsi huolta tähän aikaan vuodesta? 1. Haluatko kehittää äänialaasi?
Äänialaasi voit kehittää valitsemalla kappaleen, joka menee matalammalta tai korkeammalta mitä yleensä laulat. Voit myös valita kappaleen, jossa lauletaan erilaisella saundilla sinulle tutulla alueelta. 2. Uusia tuulia tuttuun kappaleeseen Miltä kappale kuulostaisi jos sen laulaisi eri genressä? Tai eri sävellajissa? Entäs onko kappaleesta käännösversiota? Voisiko sen laulaa hitaammin tai nopeammin? Nämä keinot vaikuttavat mm. laulun rytmitykseen, tarinan tulkintaan, fraseeraukseen, nyanssien valintaan ja äänenvoimakkuuteen millä biisi esitetään. Loistavia tapoja tuoda vaihtelua jo tuttuun kappaleeseen. 3. Efektit haltuun Voisiko tunnetta alleviivata ornamentaation, vibraaton tai jonkun muun efektin kautta? Christina Aquileran vokaaliakrobatia tuo oman tunnistettavan leiman hänen tuotantoonsa kuten growl on osa Etta Jamesin ilmaisuvoimaa. Janis Joplinille taas distortion, kuten myös monen muun heavy-yhtyeen keulakuvalle. Esimerkiksi Architectsin solisti käyttää eri efektejä luodakseen oman tunnistettavan saundinsa. 3. Kuuntele uutta musiikkia ja kokeile jotain uutta! Lumoudu Spotifyn ja Youtuben soittolistoista ja kuuntele rohkeasti uusia artisteja ja heidän tapojaan tulkita kappaletta! Heidän tyyliään ei tarvitse kopioda nuotista nuottiin vaan tunnilla voidaan treenata yksittäisiä kohtia, joista pidät. Tätä kautta rakennat itsellesi "työkalupakkia" josta voit tarpeen tullen käyttää tiettyjä laulukikkoja ja hurmata yleisösi. Tietysti voit aina kysyä laulunopettajaltasi ideoita artisteista ja kappaleista, pyydä häntä yllättämään sinut ja ota haaste vastaan avoimin mielin. Tervetuloa laulamaan!
1. Kuinka paljon olen valmis sijoittamaan?
Erilaisia mikrofoneja löytyy todella paljon eri valmistajilta ja siksi heti alkuun on hyvä asettaa budjetti. Tämä asettaa rajat etsinnälle ja sen kautta pystyy keskittymään heti alusta alkaen olennaiseen omassa mikrofonietsinnässä. Muista, ettei kallein mikrofoni ole aina se paras omalle äänelle, eli luota itseesi ja omaan käyttökokemukseesi. Lue paljon saman hintaluokan mikkien arvosteluja sekä vertailuja ja keskustele muiden laulajien kanssa. Voit myös pyytää, että saisitko testata heidän mikkejään, sillä testaamallahan sen loppujen lopuksi tietää. 2. Miten herkän mikin haluan tai tarvitsen? Laulajalla on kaksi mikkivaihtoehtoa vastassa: kondensaattorimikki tai dynaaminen mikki. Mikkien eron voisi tiivistää muutamalle lauseelle esimerkiksi seuraavasti. Kondensaattorimikrofoni on herkkä mikki, joka nappaa äänen pienetkin nyanssit tarkasti. Tällainen mikki tarvitsee ulkoisen virtalähteen (phantom-jännite) ja se ei sovellu äänekkäille lavoille, missä rokki raikaa ja särö huutaa. Näitä käytetään yleisimmin studio-olosuhteissa tai konserteissa. Dynaaminen mikrofoni taas kestää hyvin erilaisia äänenvoimakkuuksia ja se on rakenteeltaan kestävä mikki, jonka kanssa voi huoletta liikkua lavalla. Dynaaminen mikki onkin luonteva ja yleinen valinta keikoille, koska se ei nappaa ympäriltä muiden soittimien ääniä tai yleisön ääniä. Jotkut mikrofonit tuo esille enemmän kirkkautta saundissa ja jotkut taas tummentaa. Kannattaa siis miettiä haluaako millaisia ominaisuuksia mikrofonilta täydentämään omaa ääntä. 3. Miten haluan käyttää mikrofonia? Mikrofonissa on paljon teknisiä ominaisuuksia, joita on hyvä ottaa huomioon. Näitä ovat mm. mikin suuntakuvio (määrittelee mistä kaikkialta mikki poimii ääntä) ja taajuusvaste (korostaako mikrofoni jotain taajuuksia). Käytännön asioita, mitä laulaja haluaa miettiä esiintymiseen liittyen voisivat olla:
Testaamalla selviää saundi Loppupeleissä mikä sopii yhdelle ei välttämättä ole paras toiselle. Arvosteluja ja vertailuja voi selailla loputtomiin, mutta parhaiten se yhteensopivuus päästään tarkistamaan paikan testaamalla. Itse käytän eri tilanteissa erilaisilla ominaisuuksilla olevia mikrofoneja ja mm. lavan äänenvoimakkuus, tila. ja musiikkityyli määrittelevät paljon mikrofonin valintaa ennen keikkaa. Tunnettuja merkkejä dynaamisista mikeistä ovat esimerkiksi AKG, Audix, Beyerdynamic, ElectroVoice, Shure ja Sennheiser. Eli vaihtoehtoja löytyy rutkasti. Mikä on sinun suosikkimikrofonisi vai onko osto vasta edessä?
Tunne kappaleen sanat, melodia ja rakenne
Yleisesti ottaen kappaleen sanat, melodia ja rakenne kannattaa opetella ulkoa ennen kuin voit aloittaa imrovisointiharjoitukset. Jos mahdollista, tämän jälkeen on hyvä käydä kappaleen sointuja läpi ja lähteä vaikka pianon tai kitaran avulla testaamaan, mitkä äänet sopivat soinnun kanssa hyvin yhteen. Jos et osaa soittaa mitään instrumenttia, se ei ole este improvisaation kehittämiselle. Voit ladata esimerkiksi iReal Pro -ohjelman ipadille tai tietokoneellesi, luoda uuden kappaleen ja lisätä soinnut sinne. Voit pyytää tähän apua mm. laulunopettajaltasi tai vaikka ystävältäsi. Tällä ohjelmalla voit hidastaa tai nopeuttaa tempoa, valita erilaisia genrejä tai vaihtaa sävellajia. Aloita pienestä Alkuun voi olla järkevää valita yksi tai kaksi fraasia, joiden kanssa improvisaatiota lähtee harjoittelemaan. Tai vaikka osaa fraasista. Tässä sinulle kolme tapaa harjoitella imrovisaatiota valitsemallesi fraasille:
Miltä kuulostaisi jos... kappaleesi laulaisi vaikka Christina Aguilera, Tarja Turunen tai Ella Fitzgerald? Tai entä jos sen laulaisi Whitney Houston, Tori Kelly tai Hayley Williams Paramoresta? Eläydy rooliin ja katso tuoko se mukanaan muutoksia tulkintaan, rytmitykseen, fraseeraukseen tai melodiaan. Tämän jälkeen vaan toistoa peliin! Suosittelen nauhoittamaan kaikki sessiot, sillä harvoin muistaa tarkalleen mitä tuli laulettua. Luonnollisesti tämä on pintaraapaisu improvisaation saloihin, mutta toimii vallan mainiosti hyvänä lähtökohtana. Hauskoja improvisaatiohetkiä! |
Saara Mustonen
Laulaja, laulunopettaja ja äänenkäytön kouluttaja. Kategoriat
All
Arkisto
February 2024
|