Artistille ammattilaiselta -sarja esittelee artistille elintärkeitä yhteistyökumppaneita ja kertoo heidän näkökulmastaan onnistuneen projektin tai työn vaiheita ja toimintatapoja. Tässä sarjassa ammattilaiset antavat artistille vinkkejä sekä ajatuksia siihen, miten yhteistyöstä saadaan mahdollisimman hedelmällinen ja tuottoisa. Ensimmäisenä haastattelun antoi helsinkiläinen valokuvaaja Maria Kimalle. Maria Kimalle
Suhtaudun valokuvaukseen intohimolla ja se näkyy ottamissani kuvissa. Aloitan puolivuosittain tai vähintäänkin vuosittain uusien innostavien kuvausprojektien kanssa kehittämään osaamistani ja kokemustani kuvauksen saralla. Tällä hetkellä minua inspiroi mieskuvaus ja aloitinkin vuoden 2018 loppupuolella mieskuvaprojektin, joka jatkuu ainakin kevään 2019 ajan. Etsinkin kamerani eteen vielä muutamia mielenkiintoisia, ilmeikkäitä kasvoja, parrakkaita miehiä, särmikkäitä piirteitä, charmikasta harmautta.
Mitkä ovat kuvaajan parhaat vinkit kuvattavalle?
Parhaita kuvia saadaan, kun et liikoja jännitä kameran edessä ja muistat vaihtaa asentoa hivenen aina kameran sulkijan räpsähdyksen tai salaman väläyksen jälkeen. Pienikin asennonmuutos saattaa tehdä kuvaan juuri sen oikean jutun ja kuvasta tulee suosikkikuvasi. Hymyä ja naurua ei kannata pidätellä, ettei kasvojen ilmeistä tule väkinäisiä. Mielummin annat ilon pulppuilla muutamassa kuvassa. Kyllä niitä vakavailmeisiäkin kuvia sitten saadaan, jos niitä oli tarkoitus kuvata. Kuvissa tärkeää on hyvä ryhti, ei sellainen sotiaallinen - ellei sellaista juuri haeta - vaan sellainen, jossa kannat oman kehosi luontevasti. Tarvittaessa neuvon sinua, missä pitää käsiä, mihin katsoa, miten istua tai seistä ja muistuttelen ryhdistä, leuan asennosta ja milloin mistäkin. Maria Kimalteen kuviin voit tutustua täältä: Facebook: https://www.facebook.com/mariakimalle/ Instagram: https://www.instagram.com/mariakimalle/ Yhteydenotot: [email protected] Palailin hetki sitten Kööpenhaminasta nauttien täysin rinnoin koulutukseni toiseksi viimeisestä lauluopettajaseminaarista. Matka oli erittäin antoisa monin puolin, sillä mukanani toin muun muassa ison kasan erilaisia vinkkejä ja työkaluja laulun efektien hallintaan. Kun kolme perusperiaatetta, moodit ja äänenväri ovat hallussa, ovat efektit loistava keino viedä ilmaisua eteenpäin ja korostaa oleellisia osia kappaleesta. Viime aikoina ykstyistunneilla laulajat ovat olleet erittäin kiinnostuneita esimerkiksi särö-efekteistä ja tämä viikonloppu oli aivan loistava hetki täydentää ja päivittää sen alan viimeisimmät tutkimustiedot takataskuun. Erittäin mielenkiintoinen ja työntäyteinen seminaari on siis takana!
Valmistuminen häämöttää ja viimeinen reissu Kööpenhaminaan tulee pian, jo kesäkuussa! Silloin lennän kotiin valtuutetun Complete Vocal Technique -laulunopettajan tutkinnon kanssa. Huikeaa, miten aika vierii! Nähdään tunneilla! Terveisin, Saara
Näin käytännön esimerkkinä voimme varmasti samaistua tilanteeseen, jossa keskellä oikein tunteikasta riitaa toinen kuiskaa "aivan sama, et kuitenkaan välitä". Voin taata, että tämä kuiskaus on voimakas ja herättelee paljon enemmän kuin huutaminen. Mitä voimme laulajina tehdä, jotta tietystä fraasista tai kohdasta kappaleessa tulee voimakas? Tässä muutama esimerkki, joita voimme miettiä tulkintaa ajatellen.
Laulatko metallisella vai hennolla saundilla? Jos jotain kohtaa haluaa tuoda esille, loistava tapa tehdä se on vaihtaa moodia. Pehmeän saundin jälkeen esimerkiksi huudahtava overdrive tulee vahvasti esille. Myöskin kuiskauksenomainen tulkinta voi olla hypnotisoiva äänenvoimakkuudeltaan keskivahvan osuuden jälkeen. Voisiko äänensävyn muutos tuoda lisää syvyyttä? Laulatko tummalla vai vaalealla äänensävyllä? Mitä tapahtuu, jos vaalentaisit äänensävyä verrattuna muuhun kappaleeseen? Entä jos tummentaisit sitä? Laulatko koko ajan samalla rytmiikalla? Jos laulat sanat yhteen legatomaisesti, voi esimerkiksi sanojen selkeämpi rytmittäminen ja konsonanttien painottaminen tehdä eloa kappaleeseen ja tätä kautta tehdä siitä voimakkaamman? Sama toimii myös toiseen suuntaan: jos normaalisti rytmität laulua paljon, voi sanojen "liimaaminen" toisiinsa luoda erilaista vaikutelmaa. Tiedätkö mistä laulat? Tiedätkö kuka kappaletta laulaa, kenelle ja miksi? Mitä kappaleella halutaan tuoda esille? Miten kappaleen draaman kaari rakentuu? Nyanssit tulevat kappaleeseen aivan eri tavalla, kun tiedät ja tunnet mistä laulat. Tässä oli vain muutama esimerkki. Vaihtoehtoja ja tapoja on yhtä monta kuin laulajia! Valitse se, mikä toimii sinulle ja mikä kuulostaa omaan korvaan sopivalle vaihtoehdolle. Mitä sinä teet silloin, kun haluat luoda voimaa kappaleeseen?
Tuen käyttö on lihastyötä
Tukiessamme laulua aktivoimme lihaksia, jotka auttavat säätelemään ilman ulostuloa. Lienee varmaan sanomattakin selvää, että jos osaamme säännellä tätä lihastoimintaa, äänentuotto helpottuu huomattavasti. Näin saamme tuen haastavissa kappaleissa tasapainoon helpommin ja pystymme etenemään kohti haastavampia kappaleita. Voimme rentouttaa lihakset helpommin Silloin kun tiedämme mitkä lihakset tukevat laulua, voimme oppia myös huomaamaan milloin jännitämme niitä. Joskus myös stressaavat elämäntilanteet saattavat aiheuttaa tarpeettomia lihasjännityksiä. Tämän vuoksi on hyvä tietää, miten lihakset rentoutetaan. Myös keikkasetin aikana ja jopa kappaleen sisällä on hyvä osata rentouttaa lihakset esimerkiksi soolojen aikana, jottei laulamisesta tule tarpeettoman raskasta. Lihakset voi oppia tuntemaan olematta atleetti tai maratoonari: riittää, että tiedät miten tuki toimii sinulle parhaiten, jotta voit laulaa haluamiasi kappaleita. |
Saara Mustonen
Laulaja, laulunopettaja ja äänenkäytön kouluttaja. Kategoriat
All
Arkisto
November 2024
|