Uuden kappaleen opettelu on jännittävää, ihanaa ja erittäin palkitsevaa. Ajoittain se voi olla myös hieman turhauttavaa, varsinkin jos yrittää kopioida levyn laulusaundin ja -tyylin tarkasti sanasta sanaan. Levyllä laulu kuulostaa helpolta ja siinä on paljon erilaisia nyansseja sekä laulumoodeja tasapainossa. Laulu kuulostaa yhtenäiseltä koko kappaleen. Miksi sitten kotona kappaletta harjoitellessa laulaminen tuntuu hankalalta ja/tai kurkku käheytyy harjoittelun päätteeksi? Syitä voi olla monia mutta keskitytään tällä kertaa äänenvoimakkuuteen. Studiossa laulajaa laulatetaan ja häneltä otetaan useita ottoja, joista kootaan se yksi otto, jossa on kaikkien versioiden "parhaat palat". Laulun jälkituotannossa ääntä voidaan muokata todella paljon: lauluun lisätään kompressori tai kaksi, säädetään EQ:ta, tasoitellaan äänenvoimakkuutta kautta raidan sana sanalta, korjataan virettä ja mahdollisesti vielä muokataan äänenväriä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että laulua siloitellaan niin, että korkealla äänenvoimakkuudella kohdat kuulostavat tasapainoisemmilta kokonaisuuteen nähden ja hiljempaa, jopa kuiskaten, lauletut kohdat tulevat esille paremmin. Kysymys kuuluu siis, miksi äänenvoimakkuus on tärkeää huomioida? Silloin kun harjoittelemme uutta kappaletta on tärkeää tiedostaa se, että akustisesti laulaessa on täysi mahdottomuus saada kuiskauksen kaltainen laulu sekä kertosäkeen voimalla laulettu metallinen saundi kuulumaan yhtä vahvasti. Jos ääntä alkaa puskemaan tai korkeita ja voimakkaita ääniä ei tue tarpeeksi, voi ääni kuulostaa kireälle, epävireiselle tai se voi alkaa käheytymään. Livenä laulamiselle ja studiolaululle on omat tekniikkansa ja usein samasta biisistä saattaakin joutua harjoittelemaan kaksi eri versiota. Tämä on toki tietyissä tilanteissa genresidonnaista. Myös live-konserteissa laulumikrofoniin voidaan laittaa kompressointi päälle. Tämä tarkoittaa sitä, että hiljaiset osuudet tulevat reaaliaikaisesti kovempaa ja voimakkaammat lauluosuudet sitten vastavuoroisesti hieman hiljempaa. Isoissa tuotannoissa myös voidaan ohjelmoida kaikuja, efektejä ja autotunea raidalle Alla hyvä esimerkki siitä, miltä sama kappale kuulostaa levyllä ja a capellana (silti editoituna):
Ero on suuri, eikö vain? Tämän vuoksi, jos mahdollista, kuuntele aina mahdollisimman akustisesti nauhoitettu live-veto levyversion ohella. Näin kuulet muutokset mm. äänenvoimakuudessa ja mahdollisesti voit myös havainnoida mikrofonitekniikkaa. Itse pidän erityisesti hieman rujommista ja simppeleistä yhden mikin tekniikalla nauhoitetuista laulu ja kitara äänityksistä: ne ovat usein melko autenttisia. Mukavia hetkiä uusien laulujen oppimiseen ja tervetuloa laulutunneille! Comments are closed.
|
Saara Mustonen
Laulaja, laulunopettaja ja äänenkäytön kouluttaja. Kategoriat
All
Arkisto
November 2024
|